+48 665 312 958
fundacja@atalaya.pl

7 grzechów edukacji wg Petera Graya

grzech_1_strona 450x310

Pierwszy grzech wg Graya, który jest podstawą wszystkich kolejnych: „Ograniczanie wolności bez uzasadnionego powodu i odpowiedniej procedury”.

grzech 2 450x310

„Hamowanie rozwoju osobistej odpowiedzialności i samodzielności”.

grzech 3 strona 450x310

 „Osłabianie wewnętrznej motywacji. Zamiana uczenia się w pracę”. Tradycyjne szkoły tłumaczą dzieciom „zanim będziecie mogli się bawić musicie ciężko pracować”. Jeśli ktoś nas do czegoś zmusza będzie to dla nas praca i źródło lęku. 

grzech 4 450x310

„Ocenianie uczniów w sposób, który wywołuje wstyd, pychę lub cynizm i skłania do oszukiwania”.
– „Jak tam w szkole?”
– „Dobrze”
– „Dostałaś jakieś oceny?”
– „6 z plastyki, 6 z czytnia….”
– „A z listu co dostałaś?”
– „4”
– „A dlaczego tylko 4?” […]
Obecny system oparty jest na ciągłym testowaniu, ocenianiu i klasyfikowaniu dzieci wedle wyników co w zamyśle ma podwyższać ich motywację. Wywołuje się w nich jednak poczucie wstydu jeśli nie radzą sobie tak dobrze, jak rówieśnicy albo dumy, gdy radzą sobie lepiej.

grzech 5 strona 450x310

„Niszczenie ducha współpracy”.
Przytaczając słynne wystąpienie Kena Robinsona: „They’ve spent ten years at school being told there’s one answer it’s at the back and don’t look. And don’t copy because that’s cheating. Outside school that’s called collaboration but not inside schools…you have to recognise that most great learning happens in groups, that collaboration is the stuff of growth.”

grzech 6 strona 450x310

„Blokowanie krytycznego myślenia”. Uczniowie szybko się orientują, że ich zadaniem jest zdobywanie dobrych ocen na testach, a krytyczne myślenie tylko w tym przeszkadza. Potrzebna jest swoboda do wyrażenia własnych myśli i zadawania pytań. Kolejnym hamulcem krytycznego myślenia jest lęk, który skłania do porzucenia kreatywności i podążania wydeptanymi ścieżkami.

grzech 7 strona 450x310

„Niwelowanie różnorodności” – Szkoła ze swoim standardowym programem nauczania zapomina, że w prawdziwym świecie ceni się różnorodność osobowości i wiedzy. Może chcielibyście do tej listy coś dodać? Z jakimi grzechami w systemie edukacji spotykacie się na co dzień?