+48 665 312 958
fundacja@atalaya.pl

Values in Action – Methods Exchange (VIA-ME)

  • Projekt VIA-ME ma na celu promowanie innowacyjnych metod nauczania, które efektywnie aktywizują młodzież i rozwijają jej kluczowe kompetencje. Ma również na celu promowanie przedsiębiorczości społecznej wśród młodych ludzi, poprzez umożliwienie im realizacji własnych projektów społecznych. W projekcie odbyły się cztery międzynarodowe treningi (Polska, Słowenia, Portugalia, Węgry), podczas których uczestnicy poznawali innowacyjne metody pracy z młodzieżą, uwzględniające pracę z wartościami, a następnie po powrocie do swoich krajów, przeprowadzali własne projekty społeczne, uruchamiając swoje wartości w działaniu. Projekt współfinansowany ze środków programu Erasmus+.

    W trakcie projektu upowszechnialiśmy scenariusze wykorzystane w ramach wymian międzynarodowych, materiały z warsztatów oraz publikacje końcową. Wszystkie produkty oraz opisy projektów społecznych wykonanych przez naszych liderów młodzieżowych znajdziecie na stronie: WWW.VIAME.ATALAYA.PL

     

    evenea20 LUTEGO ODBYŁA SIĘ KONFERENCJA VIAME: METODY PRACY Z WARTOŚCIAMI, PODCZAS KTÓREJ UPOWSZECHNIALIŚMY REZULTATY.

    Podczas konferencji prezentowaliśmy poznane metody, podczas krótkich warsztatów. Każdy uczestnik mógł poznać przykładowe techniki wdrożenia danej metody przy pracy z młodzieżą nad wartościami. Więcej informacji o zastosowaniu prezentowanych metod znajdziecie Państwo w publikacji na stronie projektu (link).
    Jeśli jesteś trenerem, edukatorem, nauczycielem lub w jakikolwiek sposób zajmujesz się bądź planujesz się zajmować pracą z młodzieżą lub młodymi dorosłymi, jeśli interesuje Cię poszerzanie aktywnych sposobów pracy z grupą, znajdziecie tu dużo inspiracji do dalszej pracy.

    Celem konferencji jest podzielenie się metodami i technikami, które skutecznie aktywizują młodzież i rozwijają ich kluczowe kompetencje w oparciu o pracę z wartościami.Poniżej znajdziecie Państwo wszystkie materiały wykorzystane podczas sesji warsztatowych tego dnia. Mamy nadzieję, że zainspirują Państwa do sięgania po innowacyjne rozwiązania w celu zgłębiania tematu wartości.

    Pobierz publikację w wersji polskiej

    Drama jest metodą na poznawanie świata za pomocą działania, improwizacji, wchodzenia w określone, fikcyjne role. Daje ona przestrzeń na kreowanie rzeczywistości przez osoby biorące w niej udział. Podczas warsztatu nastąpi wprowadzenie do metody, kontraktowanie, uczestnicy doświadczą różnych form rozgrzewki dramowej i identyfikacji własnych wartości za pomocą technik dramowych.
    Osoba prowadząca warsztat podczas konferencji: Anna Ejme.

    Materiały z warsztatu (kliknij na nazwę, aby pobrać):
    Zasady dramowe w pracy z grupą
    Schemat przebiegu zajęć dramowych
    Literatura dotycząca dramy

    Warsztat był okazją do poznania założeń metody PLYA, którą na co dzień pracuje słoweńska organizacja Ljudska uniwerza Radovljica w swoim centrum edukacyjnym. Tematyką warsztatu były: filozoficzne podstaw analizy transakcyjnej, modele stanów ego, pozycje życiowe – okien na świat, koncepcje, zasady i ekonomia głasków w pracy z młodzieżą. Pomimo, iż analiza transakcyjna znana jest od lat będzie to okazja do odświeżenia wiedzy i wspólnej refleksji na temat tego jak można stosować ją w swoim życiu.
    Osoba prowadząca warsztat podczas konferencji: Anna Brymora

    Materiały z warsztatu (kliknij na nazwę, aby pobrać):
    Plan trenerów – Warsztat Analiza Transakcyjna w pracy projektowej z młodzieżą
    Materiały do ćwiczenia poznania stanów ego – Stany ego – ćwiczenie
    Ćwiczenie „Okna na świat”- Okna na świat – co słyszę od młodzieży
    Publikacja „Analiza transakcyjna w praktyce szkolnej” – AT w szkole
    Publikacja „Wykorzystanie analizy transakcyjnej w pracy z młodzieżą” – Wykorzystanie AT w pracy z młodzieżą
    „Bajka o ciepłych futrzakach”, Claude Steiner (link)
    Nagranie „Bajka o ciepłych futrzakach”, czytał Karol Modzelewski


    Podczas warsztatu zabraliśmy uczestników na niezwykły spacer po okolicach, podczas którego otrzymali dodatkowe zadania do wykonania. Technika, przywieziona z Uniwersytetu Porto, w angażujący sposób ukazuje wartości ważne dla danej społeczności. „The worst tour”, którego uczestnicy doświadczą w warszawskiej wersji, wraz z następującym później warsztatem, stanowi nie tylko uwrażliwienie na wartości (własne i wspólne dla społeczności), ale również alternatywny sposób na poznanie miasta, będący ciekawym punktem wyjścia do dalszej pracy z młodzieżą nad wybranymi kompetencjami.
    Osoby prowadzące warsztat podczas konferencji: Anna Grygalewicz & Marzena Stopa

    Seven Step Configuration Analysis (SSCA) to metoda psychologicznej interpretacji ekspresji obrazkowej, zapewniająca bogaty repertuar technik. Wykonanie całej analizy jest czasochłonne i wymaga głębokiej znajomości metody, jednak poszczególne techniki SSCA dają możliwość ciekawej i inspirującej pracy nad m.in. wartościami i wybranymi umiejętnościami społecznymi. Podczas warsztatu zaprezentowana została technika artystyczno-pedagogiczna „teatr cieni”, która jest reprezentacją i rozszerzeniem podstawowej idei każdego projekcyjnego testu rysunkowego: wszystkie ludzkie działania, wyrażenia zawierają reprezentację naszej osobowości. W teatrze cieni nasza osobowość lub jej części jest projektowana na płótno 2D podczas działania z wyimaginowanymi obiektami.
    Osoby prowadzące warsztat podczas konferencji: Marta Marczak & Paulina Woźniak

    Erasmus+

    U.PORTOLjudska univerza Radovljica