Dzięki współfinansowaniu Serdecznej Fundacji Hearty, możemy zrealizować kolejny krok ku samodzielności naszej podopiecznej – krok na swoje mieszkanie – niezwykle ważny etap w życiu każdej młodej osoby, niezwykle trudny, jeśli obok brakuje wsparcia.
Niewiele osób zdaje sobie sprawę, iż przeprowadzka na swoje, to w gruncie rzeczy wielowymiarowy projekt edukacyjny. To nauka nie tylko podejmowania decyzji, zarządzania finansami, organizacji czasu, czy komunikacji, ale również praktycznych zdolności – mierzenia, skręcania, rozkręcania, czytania umów i instrukcji ze zrozumieniem i wiele, wiele innych, w tym oczywiście – radzenia sobie ze stresem!
Zatem – remontowanie i wyposażanie własnego mieszkania socjalnego bądź komunalnego ma wymiar edukacyjny w wielu aspektach.
W trakcie pobytu w domu dziecka wychowankowie mają wpływ na niewiele rzeczy. Dodatkowo dostają bardzo małe kieszonkowe, wahające się w zależności od placówki między 50 a 85 zł miesięcznie (bez względu na wiek, czy potrzeby) – taka sytuacja nie wspiera procesu uczenia się zarządzania finansami. Gdy dostają swoje mieszkanie socjalne jest ono nieumeblowane oraz wymaga zazwyczaj drobnych prac remontowych (czasem większych).
Ze wsparciem pracownika Fundacji Atalaya wychowanek przechodzi przez różne etapy, by na końcu mógł zamieszkać u siebie. Uczy się między innymi jak zaplanować budżet, jakie meble i sprzęty AGD będą odpowiednio dostosowane do jego potrzeb i rzeczy, które posiada, jakie ma plany związane z edukacją (czy np. potrzebne jest biurko do nauki?). Razem przeglądają strony i sprawdzają, jakie parametry powinien mieć sprzęt AGD, żeby był dobrej jakości i nie generował dużych opłat, jeżdżą do sklepów z meblami, żeby jak najlepiej dobrać meble i wyposażenie. Planują dostawy tak, aby pogodzić je ze szkołą lub pracą. W trakcie prac są również obecni, żeby pomagać przy montażach czy skręcaniu mebli. Ostatnim etapem, gdy mieszkanie jest gotowe i wychowanek jest bezpiecznie przeprowadzony jest przekazanie wiedzy dotyczącej ponoszenia opłat, w jaki sposób rejestrować się, by dostawać e-faktury i jak je monitorować, by nie zrobić sobie zadłużenia.
Każda historia to indywidualne potrzeby, inne wyzwania i niezwykła podróż pod swój pierwszy, własny dach nad głową.