Sieć Debiutów

Projekt skierowany był do młodzieży, opuszczającej pieczę zastępczą. Miał na celu wsparcie 30 osób głównie z Warszawy w procesie usamodzielnienia poprzez budowanie długofalowych relacji, sieci wsparcia i uruchomienie działań samorzeczniczych.

Młodzież stworzyła profil na Instagramie, sieciujący opuszczających pieczę i będący źródłem informacji oraz zaangażowała się w trzy wydarzenia, które umożliwiły wniesienie ważnych dla nich tematów: interaktywny spektakl Teatru Forum i Teatru Playback oraz debatę młodzieżową, w których udział wzięło co najmniej 60 osób. Proces uruchomienia działań samorzeczniczych wspierały warsztaty rozwojowe i kreatywne. Zapewniłyśmy również stałą, indywidualną opiekę psychologiczno- coachingową dla każdego uczestnika i uczestniczki oraz comiesięczne spotkania grupa wsparcia.

W projekcie każdy uczestnik i uczestniczka zabrali głos w imieniu dzieci i młodzieży z domów dziecka, mówili o ważnych i często też trudnych sprawach, które dotyczą ich grupy, pokazywali te trudności i szukali rozwiązań, również poza placówkami, dzielili się sukcesami i dobrymi praktykami.

Każdy uczestnik projektu miał przypisaną opiekunkę usamodzielnienia, której głównym celem było – poprzez zbudowanie partnerskiej relacji opartej na zaufaniu i szacunku – wsparcie podopiecznego w realizacji celów. Służyło temu – prowadzone od początku projektu comiesięcznie – indywidualne wsparcie psychologiczno-coachingowe. Każdy wychowanek i wychowanka budowali z opiekunem swój Indywidualny Plan Rozwoju, w którym obok celów do realizacji, znajdowały się konkretne działania, jakimi dana osoba chciała się zająć w niniejszym programie.

Opiekunowie wspierali też uczestników i uczestniczki w realizacji codziennych czynności (również tych najprostszych).

W trakcie projektu powstały 34 Indywidualne Plany Rozwoju. 

    W ramach projektu uruchomiona została grupa wsparcia dla uczestników, która spełniała zarówno funkcję sieciującą, jak i wspierającą. Grupa była przestrzenią wymiany doświadczeń dla uczestników i uczestniczek projektu. Prowadziły ją psycholożki w siedzibie Fundacji. Łącznie odbyło się 30 godzin grupy wsparcia dla młodzieży.

    W projekcie projektu prowadzone były comiesięczne warsztaty kreatywne dla grupy uczestników, która tworzyła, a następnie prowadziła profil na Instagramie. Spełniały one funkcję sieciującą środowisko młodzieży opuszczającej pieczę, a także były miejscem do dzielenia się sukcesami i źródłem przydatnych informacji.

    Łącznie odbyło się 15h warsztatów, a także 8h konsultacji z ekspertem ds. social mediów, który podzielił się wiedzą jak skutecznie dotrzeć do grupy docelowej i tworzyć posty, by zaangażować jak najszersze grono. 

    Kliknij by zobaczyć profil: https://www.instagram.com/bidulowe/

    Teatr Forum to teatr interaktywny, w którym widz ma możliwość zmienić bieg historii. Publiczność nie tylko obdarza refleksją to, co dzieje się w spektaklu, ale również ma możliwość wcielić się w rolę bohatera lub bohaterki i zmienić bieg wydarzeń.

    Nasza kadra szkoliła się w tej metodzie pracy i przygotowała na bazie prawdziwych historii naszych podopiecznych spektakl dotyczący wyzwań w
    pieczy zastępczej.  Teraz młodzież zagrała go z nami! Własnym głosem opowiedziała o wyzwaniach i wzięła udział w próbach rozwiązania ukazanych problemów.

    W ramach przygotowania do spektaklu odbyły się warsztaty przygotowujące (34h szkoleniowe), prowadzone przez naszą kadrę, nakierowane na rozwój umiejętności wystąpień publicznych, radzenia sobie ze stresem, emisji głosu, prowadzenia dialogu z publicznością. Spektakl został wystawiony w Teatrze Ochoty 30.11.2022 i zgromadził 40 osób na publiczności.

    Ideą Teatru Playback jest stworzenie przedstawienia powstałego z historii opowiadanych przez widzów. Młodzież będzie miała okazję wymyślić temat przewodni całego spektaklu i ożywić go na scenie, poprzez zaangażowanie siebie i publiczności. Metoda Teatru Playback jest nową metodą,
    wprowadzoną do działań fundacji, w związku z czym, w ramach przygotowania do spektaklu odbyły się warsztaty (18-20.03.2022) z ekspertami tej, wciąż mało znanej w Polsce, a wśród naszej grupy – wcale, metody pracy, a także warsztaty nakierowane na rozwój umiejętności storytellingu, improwizacji i
    współpracy (9h), prowadzone przez naszą kadrę.  Spektakl został wystawiony 11.06.2022  w Ośrodku Kultury Ochoty i zgromadził 36 osób na publiczności.

    19 stycznia nasza młodzież zorganizowała debatę pt. „Wsparcie psychologiczne w placówkach opiekuńczo-wychowawczych”.
    Byli wychowankowie domów dziecka podzielili się swoimi historiami i doświadczeniami. Opowiedzieli o tym co jest już dobre a co wymagałoby zmiany aby młodzież aktualnie przebywająca w domach dziecka miała lepiej. To było bardzo emocjonalne spotkanie. Dziękujemy im za odwagę i zabranie głosu. Wszyscy wiemy, jak ważne jest profesjonalne wsparcie psychologiczne. Marzymy o tym, by w każdej placówce młodzież mogła z niego skorzystać. Mamy nadzieję, że nasza debata będzie bodźcem do wprowadzenia zmian na lepsze.
    W debacie wzięły udział prelegentki: 
    – Pani Lidia Jurewicz z Zespołu do obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych nr 1;
    – Pani Marta Grodziska – psycholożka i seksuolożka pracująca w Zespole do obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych nr 2;
    – Pani Natalia Glapińska z Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie
    – Pani Aleksandra Pronobis- Polatyńska- psychoterapeutka specjalizująca się w pracy z rodzinami w kryzysie oraz o osobami z doświadczeniem traumy,

    W ramach przygotowania do debaty odbyły się warsztaty (20h) nakierowane na rozwój umiejętności wystąpień publicznych, sztuki argumentacji, wyrażania opinii, budowania pewności siebie, prowadzone przez naszą kadrę oraz p. Gracie Wiczanowską (5,5h). Był to też czas na sformułowanie przez uczestników i uczestniczki ważnego dla nich tematu, który chcieli przedstawić szerszej publiczności (21 osób).

    Jako kadra Fundacji czujemy potrzebę rozwoju i podnoszenia swoich kompetencji. Dzięki poznanym metodom i szkoleniom, które możemy zrealizować w projekcie, możliwe będzie świadczenie nowych, potrzebnych usług dla naszej młodzieży. Zrealizowałyśmy następujące szkolenia specjalistyczne:

    • Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach (I stopień),
    • Seminarium psychodramatyczne – Monodrama,
    • Seminarium psychodramatyczne – Praca z maską w psychodramie,
    • Sanbox coaching kurs certyfikacyjny,
    • Trening Ponownej Oceny i Restrukturyzacji Postaw wobec Seksualności,
    • Szkolenie Porozumienie Bez Przemocy – pogłębienie,
    • Diagnoza (badanie zespołowej odporności psychicznej) MTQ48 i warsztat dla zespołu,
    • Szkolenie nt. zaburzeń psychicznych.

    • Co miesiąc spotykałyśmy się na superwizji prowadzonej przez eksperta, na której mogłyśmy monitorować naszą pracę, omówić trudności. Dzięki temu mogłyśmy być dużo bardziej pomocne dla naszej młodzieży.
    • Wdrożyłyśmy system informatyczny- spersonalizowany CRM, który pomógł zarządzać komunikacją zdalną i zbierał dane o uczestnikach w jednym miejscu.
    • Zakupiłyśmy literaturę specjalistyczną, która pomaga nam pogłębić wiedzę. Podczas spotkań warsztatowych razem z naszą młodzieżą korzystamy z nowego ekspresu do kawy.

    Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG. 

    Skip to content